HOLTEN – De groep Zilverzandtracé de Look heeft de Raad van State duidelijk proberen te maken dat de veiligheid voor het auto- en fietsverkeer van en naar dat gebied ernstig in gevaar zal komen als het Zilverzandtracé gerealiseerd gaat worden. We hebben niet alleen gewezen op het belang van de bewoners, maar ook op dat van de gebruikers van de sportaccommodaties en het campingterrein.
Uit het ontwerpplan van het tracé blijkt dat zowel bij de aansluiting op de provinciale weg (de N350) en bij de spoorwegovergang naar en vanuit De Look, het campingterrein en de sportvelden onoverzichtelijke situaties gaan ontstaan.
Fietsers zullen op de Drostenstraat worden gemangeld door het (vracht)autoverkeer omdat op een rijbaanbreedte voor dat verkeer van 4 m, vrachtauto’s van 2,50 m zeker 7 m nodig hebben om elkaar te kunnen passeren. Daar zullen dan de twee fietsstroken van elk 1,50 m voor worden gebruikt. Dat gaat ongevallen geven. De Raad van State meent dat er een tracébreedte is van 9,5 m, gezien de gegevens die de gemeente heeft aangedragen. Dit is niet de eerste leugen waar de gemeente op betrapt kan worden. Er zijn er meer.
De Drostenstraat is eufemistisch als een erftoegangsweg gedefinieerd. Bij zo’n weg hoort een maximum snelheid van 30 km/uur (dat wordt 50 km/uur) en is 4.000 motorvoertuigen per etmaal het maximum, zegt DHV. En dat aantal zal, na in gebruik nemen, stijgen van 7.000 naar ca. 9.500 motorvoertuigen per etmaal in 2020 (bron DHV). Voetgangers moeten ook twee keer door dat verkeer oversteken om langs het spoor te kunnen lopen.
De Raad van State is door de gemeente vervolgens voor de gek gehouden omdat toegezegd is dat bij de spoorwegovergang verkeerslichten zouden komen. En zei de Raad van State, de fietsers krijgen een eigen fietspad, het Groenewegje. Ook dat komt er voorlopig niet, want volgens betrouwbare informatie stuit de werving van die grond op problemen.
Alles bij elkaar is ruimtelijke ordening een uiterst zwak punt van de gemeente. Je zou verwachten dat een totaalvisie over het verkeersluw maken van het centrum de basis zou vormen, maar met de bekende salamitactiek deelt men het onderwerp in afzonderlijke delen. Inrichting van het centrum, het Zilverzand- en het Wansinktracé en het Groenewegje hangen als los zand aan elkaar. Met alleen maar een “knip”in de Dorpsstraat aan te kondigen kom je er niet.
Wat we nu wel zien is een desolate woestenij van De Kol, waar op de vrijgekomen bedrijfsgrond in jaren nog geen huis zal worden gebouwd. De bedrijven zijn nagenoeg verdwenen, de woningbouw stagneert. Dan ligt er wel een Zilverzandtracé voor het afwikkelen van het niet meer bestaande bedrijfsverkeer en nu voor de woningen die er voorlopig niet zullen staan.
We pleiten ervoor om de veiligheid voor de burger enigszins te waarborgen zoals de beloofde verkeerslichten aan te brengen en door het verkeer over het Zilverzandtracé via rotondes meer overzichtelijk te maken. Om te beginnen een verschoven rotonde in de Rijssenseweg, zodat de rare onoverzichtelijke kronkel van de ventweg er niet in zit en de tweede bij de spoorwegovergang.
Met het huidige voorstel verzuimt de gemeente te voldoen aan haar zorgplicht o.a. de verkeersveiligheid van haar burgers te waarborgen. Daarvoor kan zij juridisch aangesproken worden als er schade ontstaat.
Er zal echt wel nagedacht zijn over dit trace door de gemeente en provincie.
Dit artikel is gewoon geschreven door azijnzeikers die tegen dit trace en de modernisering van Holten zijn.
Helemaal mee eens. Dit is weer een poging om met een wederom zwak argument de plannen te vertragen. Natuurlijk wordt er over veiligheid nagedacht… 😮
Er zal echt wel nagedacht zijn over dit trace door de gemeente en provincie.
Dit artikel is gewoon geschreven door azijnzeikers die tegen dit trace en de modernisering van Holten zijn.
Helemaal mee eens. Dit is weer een poging om met een wederom zwak argument de plannen te vertragen. Natuurlijk wordt er over veiligheid nagedacht… 😮
😮 Gemeentes en provincie denken niet na die denken aan zichzelf en worden er opgewonden van als ze hun eigen stempeltje maar kunnen zetten.
Daarna of het nu slecht of goed uitpakt zijn hun weg of niet herkozen en zit de bevolking met hun rotzooitje opgescheept.
Wansinktrace is ook zoiets om een boodschappencentrum en ik bedoel dus geen winkelcentrum en dat zal het ook nooit worden autovrij te maken sturen we die auto’s door woonwijken “nee dat is slim ja daar is goed over nagedacht door de heren. Ze wonen hier zelf niet zeker.
Eerst een zogenaamd verkeersprobleem creeren en dandat op zo’n manier op gaan lossen.
MVG Peter
😮 Gemeentes en provincie denken niet na die denken aan zichzelf en worden er opgewonden van als ze hun eigen stempeltje maar kunnen zetten.
Daarna of het nu slecht of goed uitpakt zijn hun weg of niet herkozen en zit de bevolking met hun rotzooitje opgescheept.
Wansinktrace is ook zoiets om een boodschappencentrum en ik bedoel dus geen winkelcentrum en dat zal het ook nooit worden autovrij te maken sturen we die auto’s door woonwijken “nee dat is slim ja daar is goed over nagedacht door de heren. Ze wonen hier zelf niet zeker.
Eerst een zogenaamd verkeersprobleem creeren en dandat op zo’n manier op gaan lossen.
MVG Peter