HOLTEN – In zowel Rijssen als Holten wordt er hard gewerkt aan de weg.
De activiteiten voor Holten hebben als doel het doorgaande verkeer uit het centrum te weren. De meeste activiteiten uit de eerste fase zullen in de loop van dit jaar worden afgerond waarna opnieuw moet worden gekeken naar de volgende fase van het overkoepelende verkeersplan. Het effect van de verkeersaanpassingen zullen worden gemeten en alternatieven als Noordelijke Rondweg of de verlengde Waagweg worden opnieuw doorgerekend. Een grondig onderzoek van deze omvang kost normaal gesproken anderhalf tot twee jaar. In het raadsbesluit van april is besloten om dit traject met ongeveer de helft te verkorten. De VVD heeft tegen gestemd want zij is van mening dat het uitgeven van gemeenschapsgeld voor een onderzoek waarvan bij voorbaat het resultaat ter discussie komt te staan, onverantwoord is.
Een gedegen onderzoek vereist dat alle werkzaamheden helemaal zijn afgerond en dat er een gewenningsperiode is van ongeveer een jaar. Als men dan echt gewend is, kunnen de nieuwe metingen beginnen.Gesteund door een raadsbesluit uit de vorige raadsperiode, willen meerdere fracties voor het einde van de huidige raadsperiode nog een beslissing nemen over de volgende fase van het verkeersplan. Aangezien de raadsverkiezingen al begin maart 2014 op de agenda staan, moet men in maart 2013 beginnen met de metingen. Om te kunnen wennen aan de nieuwe situaties zouden dus ongeveer rond dit tijdstip alle werkzaamheden afgerond moeten zijn. Kijkende naar wat er nog allemaal moet gebeuren, als alles mee zit, zal de complete realisatie tegen het einde van dit jaar zijn afgerond: de rotonde Larenseweg, het ZilverzandtracƩ, het WansinktracƩ, de Stationsstraat en de reconstructie van de Dorpsstraat naar erf. De gewenningsperiode om de nieuwe wegen te gebruiken wordt teruggebracht van een jaar naar ongeveer vier maanden.
De verschillende fracties onderkennen de tijdsdruk maar houden dogmatisch vast aan het raadsbesluit om binnen deze periode een besluit te nemen. Het rapport zal een conclusie krijgen op basis van aannames. Verschillende fracties geven aan te hopen op voldoende “lichtpuntjes” om een besluit te kunnen nemen. Met het instemmen van het onderzoek ter waarde van ⬠62.500,00 en een mogelijke uitloop naar ⬠121.500,00 vreest de VVD dat dit weggegooid geld is. Ongeacht de kwaliteiten van het onderzoeksbureau zullen de conclusies uit dit rapport ter discussie worden gesteld, zeker als de conclusies de politieke standpunten niet ondersteunen. Dit onderzoek heeft een wankele basis en de VVD Rijssen-Holten heeft met het oogpunt op zorgvuldigheid als enige tegen gestemd.
VVD Rijssen-Holten
In de discussies over de vermeende verkeersproblematiek in Holten hoor ik nooit iemand over een rondweg ten zuiden van Holten. Deze weg zou lopen van de N332 naar de nieuwe rotonde ten zuiden van Holten. Met eventueel een rotonde ter ontsluiting van de wijken Beuseberg en De Liesen. Om mij onduidelijke redenen gaat het altijd over een eventuele rondweg ten noorden van Holten, maar een rondweg ten zuiden is nooit in beeld. Dit word stelselmatig doodgezwegen.
Wie heeft er belang bij een Noordelijke Rondweg en het doofpotten van een Zuidelijke Rondweg? Waarom geen onderzoek naar de Zuidelijke Rondweg? En nee, ik bedoel niet de Maisweg, die zou heel anders lopen dan wat ik voorstel.
Als ik zelf het onderwerp Zuidelijke Rondweg aansnijd, komen er alleen reacties met afleidingsmanoeuvres (zoals ‘weer de Maisweg’) en probeert men direct het onderwerp Zuidelijke Rondweg te blokken en te doofpotten, zonder goede, inhoudelijk argumenten!
In de discussies over de vermeende verkeersproblematiek in Holten hoor ik nooit iemand over een rondweg ten zuiden van Holten. Deze weg zou lopen van de N332 naar de nieuwe rotonde ten zuiden van Holten. Met eventueel een rotonde ter ontsluiting van de wijken Beuseberg en De Liesen. Om mij onduidelijke redenen gaat het altijd over een eventuele rondweg ten noorden van Holten, maar een rondweg ten zuiden is nooit in beeld. Dit word stelselmatig doodgezwegen.
Wie heeft er belang bij een Noordelijke Rondweg en het doofpotten van een Zuidelijke Rondweg? Waarom geen onderzoek naar de Zuidelijke Rondweg? En nee, ik bedoel niet de Maisweg, die zou heel anders lopen dan wat ik voorstel.
Als ik zelf het onderwerp Zuidelijke Rondweg aansnijd, komen er alleen reacties met afleidingsmanoeuvres (zoals ‘weer de Maisweg’) en probeert men direct het onderwerp Zuidelijke Rondweg te blokken en te doofpotten, zonder goede, inhoudelijk argumenten!
Loffy ik weet het, het bartst van de rapporten over de wegenproblematiek.
Maar de zuideijke variant is in meerdere rapporten steeds als een mindere oplossing uit de bus gekomen.
Het gaat er nu alleen nog maar om gaan we aan de noordkant ten Zuiden of ten Noorden van het spoor.Met andere woorden willen we het verkeer dat niet in het dorp moet zijn toch deels door/langs het dorp laten rijden of laten we het langs de andere kant van het spoor.
Loffy ik weet het, het bartst van de rapporten over de wegenproblematiek.
Maar de zuideijke variant is in meerdere rapporten steeds als een mindere oplossing uit de bus gekomen.
Het gaat er nu alleen nog maar om gaan we aan de noordkant ten Zuiden of ten Noorden van het spoor.Met andere woorden willen we het verkeer dat niet in het dorp moet zijn toch deels door/langs het dorp laten rijden of laten we het langs de andere kant van het spoor.
@De snelste:
Mijn variant is nog nooit in een rapportage meegenomen en onderzocht. Laat staan dat het als mindere oplossing uit de bus is gekomen! Ook jij doelt weer op de Mais-weg-variant waarschijnlijk, maar dat was heel wat anders.
Jij doet in je reactie precies waar ik in mijn eerste reactie aan refereer.
Heb jij ook belang bij het doofpotten van een Zuidelijke Rondweg?!
Kom nu eens met argumenten als reactie op mijn voorstel!
@De snelste:
Mijn variant is nog nooit in een rapportage meegenomen en onderzocht. Laat staan dat het als mindere oplossing uit de bus is gekomen! Ook jij doelt weer op de Mais-weg-variant waarschijnlijk, maar dat was heel wat anders.
Jij doet in je reactie precies waar ik in mijn eerste reactie aan refereer.
Heb jij ook belang bij het doofpotten van een Zuidelijke Rondweg?!
Kom nu eens met argumenten als reactie op mijn voorstel!
Die zuidelijke rondweg ligt er n.l. A1
Die zuidelijke rondweg ligt er n.l. A1
Holten heeft m.i. in het verleden een hele grote kans laten liggen voor een goede zuidelijke rondweg , zonder het natuurschoon (z.a.b. de MaĆÆsweg)te zwaar te belasten .
[b]n.l. [b]Aalpolsweg-Fliermatenweg met een doorsteek naar de N332.[/b]
Na de uitbreidingen van Holten in de zuidelijke richting, en de bouw van diverse woningen aan de Aalpolsweg š zal dit concept nu wel op te veel bezwaar stuiten
Holten heeft m.i. in het verleden een hele grote kans laten liggen voor een goede zuidelijke rondweg , zonder het natuurschoon (z.a.b. de MaĆÆsweg)te zwaar te belasten .
[b]n.l. [b]Aalpolsweg-Fliermatenweg met een doorsteek naar de N332.[/b]
Na de uitbreidingen van Holten in de zuidelijke richting, en de bouw van diverse woningen aan de Aalpolsweg š zal dit concept nu wel op te veel bezwaar stuiten
Zonder die bewouwing is er ook bezwaar. Alsof de Aalpolsweg niet een prachtig stuk natuurschoon is, met een mooi gezicht over de Elta richting Holten. NEE afblijven van dit stuk HOLTEN !!!!
Zonder die bewouwing is er ook bezwaar. Alsof de Aalpolsweg niet een prachtig stuk natuurschoon is, met een mooi gezicht over de Elta richting Holten. NEE afblijven van dit stuk HOLTEN !!!!