HOLTEN – Holten wordt de nieuwe thuishaven voor de stichting SPG InfraVak. Die instelling leidt jongeren in Overijssel en Gelderland op voor een baan in de wegenbouw.
De jongeren zijn gemiddeld twintig jaar oud. Ze besturen de asfaltmachine of zijn bezig om stoepranden en waterkolken te stellen, bestrating te leggen of grondwerk te verrichten.
Nu nog heeft SPG InfraVak haar hoofdkantoor in het Gelderse Eefde. Door een nieuwe hal te bouwen en een groot buitenterrein op bedrijventerrein Vletgaarsmaten, worden de onderdelen samengebracht op een plek. Op 1 december moeten de hal op de hoek van de Productieweg en de Bedrijvenweg klaar zijn.
Tom van Oosterwijk is blij dat Holten de nieuwe thuishaven wordt van de opleiding. “Voor mij is het toch veel meer in de buurt.” Tom woont in Nijverdal maar volgens hem zijn zijn jaargenoten ook blij dat de opleiding naar Holten wordt verplaatst. “De jongens in mijn klas komen uit heel Twente. Ja, ik zit ook samen met leerlingen uit Almelo in de klas. Iedereen is eigenlijk blij dat de opleiding dichterbij is gekomen.”
Dat geld vooral voor de praktijk want daarvoor moesten de jongens helemaal naar Harderwijk. “Dat scheelt ons behoorlijk veel reistijd”, zegt hij. Net als Tom gaat Chiel Schiphorst ook in een eigen auto naar de opleiding. “Ik ben bijna klaar met de opleiding, maar ik vind het wel gunstig dat ik niet meer zo ver hoef te reizen”, stelt de jongen uit Rossem. “Ik ben nog van plan een ander diploma te gaan halen dus het komt goed uit als het dichter bij de deur komt.”
Ook Dennis Karsten doet de opleiding ‘weg en wegenbouw’. “Ja ik ben blij dat het dichter in de buurt komt. Vind ik gunstig en mij klasgenoten ook,” stelt de Nijverdaller.
De SPG’s (Stichting Praktijkgerichte Scholing) zijn ontstaan in de jaren tachtig, toen het economisch minder ging. De wegenbouwers wilden wel jongeren opleiden, maar vonden het lastig de zorg en bijkomende risico’s te dragen. Daarop is besloten de opleiding voor de sector te verzelfstandigen. In het geval van SPG InfraVak gaat het om de ROC’s in Zwolle, Arnhem en Rijssen.
Na ongeveer twee jaar krijgen de leerlingen een diploma. Daarna kunnen ze verder met een vervolgopleiding (van niveau 2 naar 3). Na de opleiding stromen ze meestal door in een vaste baan, vrijwel altijd bij het bedrijf waar ze tot dan toe gewerkt hebben. Zo leidt de wegenbouw/infra-sector de eigen mensen op.
De meeste jongeren, 130 in totaal, komen binnen via advertenties in de kranten en stromen dan bij voldoende geschiktheid door in het leer/werktrajact. Het belangrijkste van die ‘geschiktheid’ is het hebben van de juiste instelling en een goede motivatie. De vooropleiding is van minder belang.
Veel instromende jongeren hebben overigens geen afgeronde vooropleiding. Ze krijgen zo de kans om in twee jaar tijd toch een vak te leren. Met een officieel diploma. Sander Gerdes, directeur van de SPG-Infravak: “We zoeken naar gemotiveerde jongeren. Als wij het idee hebben, deze jongen wil het vak in, dan bieden we hem een contract aan.”
Prettige bijkomstigheid voor de jongeren is dat ze gelijk een fulltime salaris (de schooldag wordt doorbetaald) krijgen conform de bouw-cao.
Bij de SPG InfraVak werken twee begeleiders die de jongens helpen en stimuleren hun opdrachten op tijd af te maken. De intensieve begeleiding is deels een gevolg van de wijze waarop het onderwijs door de jaren is veranderd.
Vroeger werd meer klassikaal les gegeven, tegenwoordig is het competentiegerichte onderwijs in zwang. Jongeren leren meer door zelfstandig en in eigen tempo opdrachten uit te voeren. Dat is juist voor die groep echter een lastige klus. Reden waarom de begeleiders veel werk moeten verzetten.