HOLTEN/RIJSSEN – Op vrijdag 5 oktober 2012 om 11.00 uur wordt de nieuwe huisvuilwagen in gebruik genomen.
De huisvuilwagen heeft een systeem dat de uitlaatgassen tot een minimum beperkt en met een lager brandstofverbruik kan deze huisvuilwagen uitstekend in een kwetsbare stadsomgeving gebruikt worden. De nieuwe huisvuilwagen vervangt een huidige huisvuilwagen.
Wethouder Jan Ligtenberg zegt er het volgende over.: “We zijn heel gelukkig met de keuze zoals we die samen met de medewerkers in onze organisatie hebben gemaakt. De nieuwe huisvuilwagen is fraai uitgevoerd. Het is een Volvo die we in Rijssen bij de firma Nijwa hebben gekocht. Een diesel, met een EEV systeem (Enhanced Environmentally friendly Vehicle of milieuvriendelijker gemaakt voertuig). Dat betekent dat de uitlaatgassen door een extra roetfilter gaan zodat de schadelijke stoffen tot een minimum beperkt blijven. Daarnaast wordt er aan de motor de stof Ad Blue toegevoegd. Door deze stof toe te voegen aan de brandstof levert het een efficiënte verbranding en uitlaatgasfiltering op waardoor er een lager brandstofverbruik en langere onderhoudsintervallen worden bereikt. En voor de deskundigen op dit gebied kan ik er aan toevoegen dat de opbouw is van Terberg/Dennis Eagle.”.
De huisvuilwagen wordt op vrijdag 5 oktober 2012 om 11.00 uur op bijzondere wijze in gebruik genomen bij het afvalbrengpunt aan de Nijverheidsstraat 17a.
Technische achtergrondinformatie:
De opbouw betreft een achter belading systeem van de firma Terberg uit IJsselstein. De opbouw is gebouwd in Warwick in Engeland bij de hoofdvestiging van Dennis Eagle en het elektrische beladingssysteem in afgemonteerd in IJsselstein.
De opbouw is uitgevoerd met een speciaal beladingssysteem wat elektrisch is aangedreven met een lage spanning. Dit elektrisch beladingssysteem maakt gebruik van de elektrische spanning geleverd door de 24 Volt accu van de truck.
Het elektrische beladingssysteem levert een aantal voordelen op zoals:
Het heeft milieuvriendelijke prestaties. Het levert een besparing op in het brandstofverbruik van 1000 liter per jaar. Hierdoor wordt tevens jaarlijks een CO2 reductie bereikt van 2.540 kg.
Het systeem is vrijwel geruisloos tijdens het gebruik. Het geluidsniveau tijdens het inzamelen is minder dan 57 dB(A). Hierdoor hoeven de medewerkers van buitendienst geen autoplastieken te dragen wat ergonomisch voor de medewerkers een voordeel is. Tevens is deze geluidsreductie een voordeel tijdens het beladen ‘s ochtends vroeg in de woonwijken.
Daarnaast heeft het systeem minder onderhoud nodig en heeft het een langere levensduur dan de overige conventionele beladingssystemen.