Op maandag 20 september om 13.15 uur vond bij De Waerdenborch in Holten de lancering plaats van de BLIQ-campagne om de beelden die jongeren hebben van techniek en technologie een flinke boost geven. Sterk Techniek Onderwijs Twente heeft tien BLIQ-filmpjes laten maken, twee per subregio. Vandaag werden de twee filmpjes, waarin Waerdenborch-leerlingen Fieke en Tom een rol spelen, voor het eerst vertoond aan hun klasgenoten! Na een openingswoord van projectleider STO Marcel Vaneker en wethouder Bert Tijhof vond de première van die filmpjes plaats en werd de BLIQ-wedstrijd gelanceerd.
De doelgroep van de BLIQ-campagne zijn leerlingen die voor de stap naar het VO of hun profielkeuze staan, maar ook leraren en ouders. De boodschap? Kijk eens met een andere ‘BLIQ’ en ontdek dat techniek héél dichtbij, in je dagelijks leven, een belangrijke rol speelt. Want verbazing is dé motivator om leerlingen te inspireren voor techniek te kiezen. Leerlingen van groep 7 en 8 en Waerdenborch-leerlingen van leerjaar 1 en 2 (Goor en Holten) kunnen tot uiterlijk aanstaande zondag meedoen aan de quiz. De wedstrijd bestaat uit het kijken van alle tien korte filmpjes uit de subregio en het beantwoorden van enkele vragen daarover. Onder de goede inzendingen worden JBL-speakers verloot.
BLIQ is een initiatief dat valt onder het programma Sterk Techniekonderwijs regio Twente. Aan dit programma doen meerdere v(s)o-scholen en de technische branche mee en het programma heeft als doel jongeren te enthousiasmeren voor een toekomst in de techniek. Een noodzakelijke missie, aangezien er op het moment te weinig leerlingen kiezen voor een technisch profiel op het vmbo en mbo. En dat terwijl de vraag vanuit de arbeidsmarkt geweldig groot is. Bedrijven binnen de bouw, elektro & installatie, gezondheidszorg, logistiek, transport en de hightech uit onze regio staan te springen om jong talent.