Regio Twente maakt zich namens de 14 aangesloten gemeenten ernstige zorgen over de gevolgen van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).
In dit programma van de Rijksoverheid is vastgelegd hoe het personen- en goederenvervoer in Nederland zich de komende decennia moet ontwikkelen. Over het spoor in het Oosten van het land moet meer goederenvervoer gaan plaatsvinden. Door het PHS neemt het goederenvervoer op de Twentelijn, de spoorverbinding Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal, toe van 12 goederentreinen per etmaal in 2007 tot 80 in 2020.
Dit heeft grote gevolgen voor de leefbaarheid in de steden en dorpen langs de Twentelijn. De overlast door geluid en trillingen zal sterk toenemen. Daarnaast komt ook de veiligheid langs het spoor onder druk te staan door de toename van goederenvervoer. Een dergelijk intensief goederenvervoer over een 19e eeuws netwerk past niet in deze tijd. Regio Twente pleit voor een duurzame oplossing, analoog aan de Betuweroute.
Het toegenomen goederenvervoer heeft ook gevolgen voor het personenvervoer over het spoor in Twente. āMeer goederenvervoer maakt de door Regio Twente gewenste groei van regionaal personenvervoer onmogelijk. Er is dan minder ruimte voor personentreinen op het spoorā, aldus Theo Schouten, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. āTerwijl meer personenvervoer over het spoor, in combinatie met ander vervoersvormen, juist belangrijk is voor de bereikbaarheid van de Twentse steden en kernen.?Conform eerder bestuurlijke afspraken moet ruimte vrijgehouden worden voor de benodigde groei van het regionaal en grensoverschrijdend personenvervoer per trein. Dit moet prioriteit krijgen boven goederenvervoertreinen. Een ander punt is dat er meer barriĆØres ontstaan. Spoorwegovergangen zijn veel vaker dicht waardoor de bereikbaarheid voor het verkeer, bussen en hulpdiensten achteruit gaatā
Alternatieven onderzoeken
Het PHS is ontwikkeld om de groei van het goederenvervoer door de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte en de toename van het personenvervoer in de Randstad te kunnen opvangen. De rekening wordt eenzijdig bij Oost-Nederland waaronder Twente gelegd.
Regio Twente vraagt aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat om op korte termijn een tracĆ©verkenning uit te voeren naar een optimale goederenlijn door Oost-Nederland naar Noord-Duitsland/Oost-Europa. Hierbij zou opnieuw gekeken moeten worden naar de alternatieven die destijds zijn onderzocht in het kader van de noordelijke aftakking van de Betuweroute (Noordtak).? Verder moet de volledige Betuweroute beter benut worden en moet samen Duitsland geĆÆnvesteerd worden in een Europees goederennetwerk. Het budget van ā¬ 50 mln dat landelijk is vastgesteld om de trillingshinder op te vangen is ontoereikend. Op 8 september zal de Regio Twente inspreken op een Rondetafelgesprek van de Tweede Kamer om dit standpunt kenbaar te maken.
Infoavond over PHS
Regio Twente organiseert op 4 oktober vanaf 19.30 uur in Hengelo een informatieavond voor Twentse burgers en raadsleden over het PHS.
GeĆÆnteresseerden kunnen zich hiervoor opgeven via [email protected]. Na aanmelding volgt meer informatie.
Wie heeft die bezwaren dan? de politiek zelf. Ik woon aan dat spoor genaamd twentelijn (deventer-oldenzaal) Ik heb er geen last van. Alleen er is ook niets gevraagt das dan weer jammer hƩ!
Wie heeft die bezwaren dan? de politiek zelf. Ik woon aan dat spoor genaamd twentelijn (deventer-oldenzaal) Ik heb er geen last van. Alleen er is ook niets gevraagt das dan weer jammer hƩ!
Als bewoner van de Haar heb ik bezwaren. De treinen maken nu al veel lawaai, vooral de internationale treinen en de goederentreinen. Met noordenwind komt het lawaai loeihard het huis binnen. En dat lullige schermpje wat er staat stelt ook niets voor. Het begint ook pas halverwege de Haar. Dat scherm is een tactisch zoethoudertje waarmee klagers kunnen worden afgepoeierd.
Als bewoner van de Haar heb ik bezwaren. De treinen maken nu al veel lawaai, vooral de internationale treinen en de goederentreinen. Met noordenwind komt het lawaai loeihard het huis binnen. En dat lullige schermpje wat er staat stelt ook niets voor. Het begint ook pas halverwege de Haar. Dat scherm is een tactisch zoethoudertje waarmee klagers kunnen worden afgepoeierd.
Dat geluidscherm helpt wel tegen het lawaai van een personentrein, en die hoor je veel minder. Ook het trillen is voorbij.
Maar ik schrok me laatst de pleuris toen zo’n goederentrein er s’avonds langs kwam, hoorde in de verte een raar geluid wat snel dichterbij kwam en lang bleef nagalmen. En dat terwijl die geluidschermen er al staan.
Die dingen werken dus voor geen meter bij een goederentrein.
Zal wat worden als die 80 per etmaal er langs komen.
Dat geluidscherm helpt wel tegen het lawaai van een personentrein, en die hoor je veel minder. Ook het trillen is voorbij.
Maar ik schrok me laatst de pleuris toen zo’n goederentrein er s’avonds langs kwam, hoorde in de verte een raar geluid wat snel dichterbij kwam en lang bleef nagalmen. En dat terwijl die geluidschermen er al staan.
Die dingen werken dus voor geen meter bij een goederentrein.
Zal wat worden als die 80 per etmaal er langs komen.
edwin
dat je de personentrein minder hoort ligt aan de verbeteringen van de treinen(sprinters)en staat dus los van de schermen,tevens zal een scherm nooit de trillingen wegnemen.verder ben ik het met je eens dat deze investering van meer dan 2 miljoen niet het gewenste resultaat oplevert
edwin
dat je de personentrein minder hoort ligt aan de verbeteringen van de treinen(sprinters)en staat dus los van de schermen,tevens zal een scherm nooit de trillingen wegnemen.verder ben ik het met je eens dat deze investering van meer dan 2 miljoen niet het gewenste resultaat oplevert
Geluid is bij mij alleen maar meer geworden maar ik woon dan ook bij de spoorbrug die ze naar eigen zeggen binnenkort ook gaan aanpakken, zal ook wel weer een jaar of 5 gaan duren!
Geluid is bij mij alleen maar meer geworden maar ik woon dan ook bij de spoorbrug die ze naar eigen zeggen binnenkort ook gaan aanpakken, zal ook wel weer een jaar of 5 gaan duren!
@w paalman
Maar ze hebben de ondergrond (ballast en bielzen) ook aangepakt en dat heeft het trillen wel verholpen.
Nou moet ik er wel zeggen dat ik ongeveer 300 meter van het spoor woon, maar als er een trein voorbij kwam hoorde je af en toe een glazen kastdeur in de woonkamer trillen.
@w paalman
Maar ze hebben de ondergrond (ballast en bielzen) ook aangepakt en dat heeft het trillen wel verholpen.
Nou moet ik er wel zeggen dat ik ongeveer 300 meter van het spoor woon, maar als er een trein voorbij kwam hoorde je af en toe een glazen kastdeur in de woonkamer trillen.
worden dan in Holten ook alle overwegen vervangen door tunnels anders sta je de hele dag te wachten om aan de andere kant van het spoor te komen.
worden dan in Holten ook alle overwegen vervangen door tunnels anders sta je de hele dag te wachten om aan de andere kant van het spoor te komen.
Woon al 40 jaar vlak aan het spoor en als ik slaap hoor ik niets.
Het trillen is goed opgelost door de bielzen aan te pakken. De
treinen zijn stiller geworden. Ik heb geen last, en ik heb er voor gekozen om hier te wonen. Het spoor was er al. Alleen als er van
die lelijke schermen worden geplaatst is het uitzicht bedorven! En
als het zilverzandtrace wordt aangelegt krijgen we het geluid van de auto’s. Dus laat die schermen daar maar achterwege!
Bewoner van de Kol.
Woon al 40 jaar vlak aan het spoor en als ik slaap hoor ik niets.
Het trillen is goed opgelost door de bielzen aan te pakken. De
treinen zijn stiller geworden. Ik heb geen last, en ik heb er voor gekozen om hier te wonen. Het spoor was er al. Alleen als er van
die lelijke schermen worden geplaatst is het uitzicht bedorven! En
als het zilverzandtrace wordt aangelegt krijgen we het geluid van de auto’s. Dus laat die schermen daar maar achterwege!
Bewoner van de Kol.
@kolbewoner
het gaat er om wat je hoort als je NIET slaapt
@kolbewoner
het gaat er om wat je hoort als je NIET slaapt