HOLTEN – De Canadezenroute, die fietsers langs negentien gedenk- waardige plekken voert, is nu al bij de plaatselijke VVV te koop.
Wegens grote belangstelling is de verkoop een paar dagen vervroegd. Langs de Deventerweg staan borden met ‘We”ll never forget’ en iedere buurt(schap) is druk met de straat versieren. Kortom, Holten is er helemaal klaar voor.
Een van die gedenkwaardige plekken op de route van 25 kilometer lengte is de rotonde in de Markeloseweg, net buiten dorp Holten, ongeveer ter hoogte van de Aalpolsweg. Daar ontplofte daags na de bevrijding een bom van het type V1 of V2 (daarover zijn de deskundigen het nooit over eens geworden), waarbij een meisje is omgekomen. Het ding werd gewoon over de grond het dorp in gesleept en dat was niet handig. In het weiland van de familie Lammers prijkt een skelet van een boerderijtje. Eigenhandig gebouwd. ,,We gaan het hout nog zwart blakeren”, zegt Willy Lammers. ,,Het moet duidelijk maken dat ongeveer op die plek – alles is natuurlijk sindsdien veranderd – boerderij ‘De Kroeze’ van de familie Fukkink tot de grond toe is afgebrand.” De Canadezen rukten van over de Schipbeek op en bivakkeerden onder meer een paar dagen op boerderij Teeselink, een eind verderop aan de Aalpolsweg. ,,André Struik woont daar nu. ,,Ze waren indertijd verschrikkelijk bang voor brand. Die lui maakten overal open vuurtjes.” Hij weet ook nog te vertellen dat ze diavoorstellingen verzorgden op de toen wit gestucte muren van de boerderij aan de overkant. Een van die Canadezen was Thomas Delaney die nog elke vijf jaar langskomt. Een vriend van hem raakte tijdens de gevechten zwaar gewond.
Op de hoek met de Zweerssteeg prijken de letters 65, gelardeerd met vlaggetjes. Daarmee getooid zijn ook de zes boerderijen van deze buurtschap. Er is duidelijk veel werk in gestoken. Teun Deijk vertelt dat ook in het dorp hard wordt gewerkt. Vele honderden oranje Afrikaantjes wachten nog tot ze de emmertjes in kunnen die de Oranjestraat gaan sieren.
(bron stentor)
De V1 en de V2 waren raketten met een explosieve lading.
Deze werden op diverse plaatsen afgevuurd op Engeland en aan het eind van de oorlog ook op Antwerpen.
Lanceerplaatsen waren o.a. Nijverdal (Touristenweg) en
Schoon Heeten.
De lancering mislukte nog wel eens en dan kwam dit wapen ergens in de omgeving naar beneden.
Zo viel op 4 dec.1944 bij Luttenberg een V2 neer,buurtbewoners gingen kijken.
Helaas ontplofte de V2 alsnog en kwamen hierbij 19 mensen om het leven.
Waarschijnlijk hebben ze op de Markeloseweg te Holten de explosieve lading achter een legertruck meegesleept.
De V1 en de V2 waren dus geen bommen.
De V1 en de V2 waren raketten met een explosieve lading.
Deze werden op diverse plaatsen afgevuurd op Engeland en aan het eind van de oorlog ook op Antwerpen.
Lanceerplaatsen waren o.a. Nijverdal (Touristenweg) en
Schoon Heeten.
De lancering mislukte nog wel eens en dan kwam dit wapen ergens in de omgeving naar beneden.
Zo viel op 4 dec.1944 bij Luttenberg een V2 neer,buurtbewoners gingen kijken.
Helaas ontplofte de V2 alsnog en kwamen hierbij 19 mensen om het leven.
Waarschijnlijk hebben ze op de Markeloseweg te Holten de explosieve lading achter een legertruck meegesleept.
De V1 en de V2 waren dus geen bommen.
@Henk P.
De mobiele lanceerinstallaties stonden in Hellendoorn (Eelerberg) en Dalfsen, deze bestookten Antwerpen en Luik.
De lanceerinstallaties stonden dus niet in Nijverdal en Schoon Heeten.
[url]http://www.v2rocket.com/start/deployment/hellendoorn_dalfsen.html[/url]
@Henk P.
De mobiele lanceerinstallaties stonden in Hellendoorn (Eelerberg) en Dalfsen, deze bestookten Antwerpen en Luik.
De lanceerinstallaties stonden dus niet in Nijverdal en Schoon Heeten.
[url]http://www.v2rocket.com/start/deployment/hellendoorn_dalfsen.html[/url]
De V1 was een zgn. vliegende bom met een motor die wel wat weg had van de straalmotor van een vliegtuig. Ze werden over een lange rail min of meer de lucht in gecatapulteerd. Ze werden vnl. op Londen afgeschoten. Ze hadden een snelheid van omstreeks 600 km. per uur maximaal. De engelse jachtvliegtuigen (de Spitfires)hadden voldoende snelheid om de V1’s neer te halen. In het begin schoten ze die dingen uit de lucht, maar door de grote explosie in de lucht was dat te gevaarlijk voor de Spitfire zelf. Later gingen ze naast de V1 vliegen en tipten met de vleugel van het vliegtuig de vleugel van de V1 aan, waardoor de V1 onmiddelijk van z’n koers afraakte en neerstortte. Natuurlijk deed men dit zoveel mogelijk boven dunbevolkt of onbewoond gebied.
De V2 was in feite de eerste echte raket. Hij steeg verticaal op van een lanceerplatform en was voorzien van een raketaandrijving. Hij had een snelheid van ruim 5000 km. per uur.
Hiertegen bestonden dan ook geen defensieve verdedigingswapens.
De geallieerden konden de V2’s alleen bestrijden door de fabrieken te bombarderen, door met geheime agenten het productieproces binnen de fabrieken te saboteren en door de opslagplaatsen van de V2’s te bombarderen.
De V1 was een zgn. vliegende bom met een motor die wel wat weg had van de straalmotor van een vliegtuig. Ze werden over een lange rail min of meer de lucht in gecatapulteerd. Ze werden vnl. op Londen afgeschoten. Ze hadden een snelheid van omstreeks 600 km. per uur maximaal. De engelse jachtvliegtuigen (de Spitfires)hadden voldoende snelheid om de V1’s neer te halen. In het begin schoten ze die dingen uit de lucht, maar door de grote explosie in de lucht was dat te gevaarlijk voor de Spitfire zelf. Later gingen ze naast de V1 vliegen en tipten met de vleugel van het vliegtuig de vleugel van de V1 aan, waardoor de V1 onmiddelijk van z’n koers afraakte en neerstortte. Natuurlijk deed men dit zoveel mogelijk boven dunbevolkt of onbewoond gebied.
De V2 was in feite de eerste echte raket. Hij steeg verticaal op van een lanceerplatform en was voorzien van een raketaandrijving. Hij had een snelheid van ruim 5000 km. per uur.
Hiertegen bestonden dan ook geen defensieve verdedigingswapens.
De geallieerden konden de V2’s alleen bestrijden door de fabrieken te bombarderen, door met geheime agenten het productieproces binnen de fabrieken te saboteren en door de opslagplaatsen van de V2’s te bombarderen.
Ed,
Op 16 december 1944 werd de eerste V1 vanaf Schoonheeten gelanceerd richting Antwerpen.
Dit gebeurde in verband met het Ardennenoffensief.
De V1 lanceerinstalatie aan de Touristenweg te Nijverdal werd
28 maart 1945 door de Duitsers opgeblazen.
De V2 werd afgeschoten in Dalfsen en Hellendoorn (bij het Sanatorium).
In deze omgeving waren er V1 lanceerbanen in Schoonheeten, Nijverdal, Koningsbelt, Lettele, Oolde(Laren),’t Joppe,
Harfsen(zessprong), Wierden en 3 stuks in Rijssen.
Ook was er één in aanbouw aan de Helhuizerweg te Holten (naast het voormalige arbeidskamp).
Ed,
Op 16 december 1944 werd de eerste V1 vanaf Schoonheeten gelanceerd richting Antwerpen.
Dit gebeurde in verband met het Ardennenoffensief.
De V1 lanceerinstalatie aan de Touristenweg te Nijverdal werd
28 maart 1945 door de Duitsers opgeblazen.
De V2 werd afgeschoten in Dalfsen en Hellendoorn (bij het Sanatorium).
In deze omgeving waren er V1 lanceerbanen in Schoonheeten, Nijverdal, Koningsbelt, Lettele, Oolde(Laren),’t Joppe,
Harfsen(zessprong), Wierden en 3 stuks in Rijssen.
Ook was er één in aanbouw aan de Helhuizerweg te Holten (naast het voormalige arbeidskamp).
@Henk P.
Nooit geweten dat er aan de toeristenweg er één was (op het web is hier ook niets over te vinden).
Mijn familie komt van oorsprong uit Nijverdal (Noetsele, dus dicht bij de toeristenweg).
En mijn grootouders hadden het dan ook regelmatig over die duivelse raketten die vanuit Hellendoorn werden afgevuurd, maar ik heb ze nooit over horen praten dat er ook één bij Nijverdal was.
Wel hadden ze het over een lanceerbaan bij Rijssen ergens waar nu de A1 ongeveer loopt.
Maar blijkbaar hadden de Duitser op meerdere locaties hier in de regio zo’n (mobiele) lanceerbaan.
@Henk P.
Nooit geweten dat er aan de toeristenweg er één was (op het web is hier ook niets over te vinden).
Mijn familie komt van oorsprong uit Nijverdal (Noetsele, dus dicht bij de toeristenweg).
En mijn grootouders hadden het dan ook regelmatig over die duivelse raketten die vanuit Hellendoorn werden afgevuurd, maar ik heb ze nooit over horen praten dat er ook één bij Nijverdal was.
Wel hadden ze het over een lanceerbaan bij Rijssen ergens waar nu de A1 ongeveer loopt.
Maar blijkbaar hadden de Duitser op meerdere locaties hier in de regio zo’n (mobiele) lanceerbaan.
Ed,
probeer eens aan het boek “Stampende Laarzen” door H.W.Poorteman uit Nijverdal te komen. Hier staan zelfs foto’s van de lanceerbaan in (blz.120 en 121).En verder alles over de oorlogsjaren in Nijverdal.
Die V1’s uit de Nijverdalseberg kwamen over Neerdorp (Holten) en maakten een geluid als een overjarige diesel.
De V2 uit Dalfsen/Hellendoorn ging ongeveer de zelfde weg maar hoger en had een licht donderend geluid.
Deze laatste werd ook wel de vliegende sigaar (naar zijn vorm) genoemd, was veel groter en vloog sneller dan het geluid.
Ed,
probeer eens aan het boek “Stampende Laarzen” door H.W.Poorteman uit Nijverdal te komen. Hier staan zelfs foto’s van de lanceerbaan in (blz.120 en 121).En verder alles over de oorlogsjaren in Nijverdal.
Die V1’s uit de Nijverdalseberg kwamen over Neerdorp (Holten) en maakten een geluid als een overjarige diesel.
De V2 uit Dalfsen/Hellendoorn ging ongeveer de zelfde weg maar hoger en had een licht donderend geluid.
Deze laatste werd ook wel de vliegende sigaar (naar zijn vorm) genoemd, was veel groter en vloog sneller dan het geluid.
Beste Henk P.,
Ongeveer 3 jaar geleden heeft Henk P. in HoltensNieuws.nl in een reactie aangegegeven dat er in Holten aan de Helhuizerweg naast het NAD-arbeidskamp een
V1-lanceerbaan in aanbouw was. Daar ik geïnteresseerd ben in alles wat met V1-lanceerbanen in Nederland te maken heeft zou ik graag met Henk P. in contact willen treden om van hem te vernemen op welke feiten hij dit bericht heeft gebaseerd.